Stambyte på KS

Jag var till KS Solna i onsdags för min månatliga dos av Pamidronat. Den ursprungliga dagen för detta var för två veckor sedan då jag var sjuk, och jag bokade därför om det till veckan efter. Men några dagar senare ringde en sköterska från KS och undrade om jag kunde komma nästkommande onsdag istället, alltså denna vecka, och då hade min förkylning äntligen gått över.

När jag skulle ta hissen upp till avdelningen såg jag en lapp där men läste inte den eftersom jag tänkte att det inte gällde mig utan att det var om service på hissarna, men när jag kom upp till femte våningen var dörrarna till avdelningen stängda och ett större anslag informerade om att det var pga en större reparation och att man flyttat till fjärde våningen i entré B2 som ligger en bit bort.

Eftersom jag var osäker på var det var frågade jag i informationen i huvudentrén. Han visade på en översiktsplan att det var ett hundratal meter till höger om huvudentrén. Och att jag skulle bli tvungen att gå utomhus i solskenet.

Det var varmt och ingen skugga och ansträngande att gå dit. Uppe på avdelningen välkomnade en sköterska mig. Jag var mer än 15 minuter sen och törstig. Verkligen törstig. Hon kom med ett glas apelsinsaft när jag hade satt mig på en ledig plats. Jag sa till henne att det varit jättejobbigt att gå dit och att jag hade föredragit att få veta om flytten i förväg så jag inte hade behövt gå så fel. Hon berättade att det tyvärr var ett stambyte som de inte hade fått någon förvarning om, och eftersom jag bott i hus från femtiotalet så visste jag hur snabbt en vattenskada kunde uppstå och att det inte gick att vänta med att åtgärda det.

Under åren har jag sett flertalet anslag på KS från fastighetsägaren Locum vid hissarna om diverse servicejobb. Och trots att jag hade sett men inte alls läst det första anslaget vid hissen upp till den ordinarie avdelningen var jag irriterad. Hade jag bara stannat upp och läst det skulle jag sluppit åka upp till avdelningen och därefter gå tillbaka till huvudentrén för att fråga vart jag skulle gå. I fortsättningen ska jag ta det lugnare och se mig omkring bättre och inte bara ta för givet att allt är som det varit under alla år.

Jag har besökt hematologens dagvård varje månad sen januari 2001. I början många gånger i månaden pga det försök med vaccinationer mot Myelom som jag deltog i som ”försökskanin”. Efter några år flyttade man mottagningen till femte våningen vid huvudentrén för att samla allt i samma hus och inte ha läkare och dagvård på olika platser. Men efter ytterligare några år flyttade läkarmottagningen till den bortre änden av huvudbyggnaden och då var verksamheten återigen utspridd. Det var ungefär då som jag började längta till då det Nya Karolinska skulle bli färdigt. Det är fortfarande några år kvar tills dess, men snart så…

image

Så här kommer det Nya Karolinska se ut när det blir färdigt. Jag har längtat i flera år! Huvudinriktning på cancervård och med enkelrum för patienter, det kan ju bara inte bli fel. Får man hoppas.

About Kenth

Fick diagnosen Multipelt Myelom 1998. Är trots det fortfarande i livet och mår för det mesta rätt så bra. Diagnosed with Multiple Myeloma in 1998. Still alive and sometimes feeling well. I'm just happy to be here! / Kenth

Posted on 15 juni, 2013, in Hälsa. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. vera ahlskog

    Det är lätt att gå fel . Man följer de gamla spåren utan att se sej för.
    Det nya sjukhuset verkar ju bli riktigt bra, med allt under ett tak.
    Hoppas förkylningen gett med sej. Jag skall fömodligen börja på ny Revlimid behandling i mitten av juli. Jag vet att det är jobbigt, förstår inte hur du har orkat så länge. Du måste ha en vilja av stål.
    Mvh. Vera

    • Vera, jag fortsätter min behandling med Revlimid idag och det är den fjortonde (14) månaden för mig. Oavbrutet sen 19 april 2012. Jag började medicineras med Revlimid för 7 år sedan, så jag är rätt van vid de biverkningar som jag kan drabbas av. Men jag har inte en vilja av stål. Absolut inte. Det är fortfarande så att jag känner att jag inte har något val, utan bara måste klara av cancern.

  2. margareta emnegard

    Jobbigt att gå så långt när man precis varit sjuk det kan jag förstå. Önskar dig en fin sommar utan fler förkylningar.
    Varma hälsningar
    Margareta

Kommentera gärna vad du tycker!

