Minskad hosta och andnöd.

26 juni skrev jag att jag hade återkommande hosta. Den har inte varit speciellt påträngande eller så, men jobbig då det pågått. Hostan har nu minskat avsevärt. Under de senaste åren har jag haft mycket värre problem; jag har haft andnöd vid vissa speciella tillfällen. Och jag vill påpeka att det här inte alls är något skämt, utan ett verkligt andningsproblem som jag haft i flera år.

Under de senaste åren har jag drabbats av andnöd när jag skrattar. Det har varit så jobbigt att jag under lång tid inte orkade se humorprogram på teve eller komedier. När jag skrattat har jag inte kunnat få luft och i början fick jag panik för ett ögonblick. Andnöden och hastigt uppkommen smärta har alltid varit hemskt att uppleva och jag visste inte vad jag skulle göra för att slippa dessa tillfällen.

Att känna hastigt uppkommen plötslig smärta är fruktansvärt och att inte få luft ner i lungorna ännu hemskare. Men jag har lärt mig att hantera detta. Till en viss del.

Nu drabbas jag väldigt sällan av plötslig andnöd och kan oftast se humorprogram och humorfilmer. Det har inte gått över av sig själv, utan jag har fått Bactrim Forte, en medicin som jag tycker mer låter som en handtvål, men som hjälper mot lungbesvär och lunginflammation. Sedan jag berättade om min andnöd för min läkare för ca två år sedan har jag tagit tre tabletter varje vecka.

Det tog lång tid innan jag till slut vågade se humorprogram som exempelvis TV4:s Parlamentet, och allt med Robert Gustavsson, och kunde skratta hjärtligt som förr och bara känna lättare andningsbesvär. Nu är det inte alls jobbigt eller hemskt för jag drabbas inte alls lika mycket trots att det inte försvunnit helt och hållet. Men både detta, och när jag fått en plötslig smärta, har jag varje gång gjort allt för att ändå försöka slappna av. Det var vad den manlige ambulanssköterskan sa mig då jag kördes i ambulansen till S:t Görans Akut i november 1998: att morfinet inte hjälpte mig mot smärtorna utan att jag först slappnade av, först då skulle morfinet börja verka.

Och det är det som jag gjort dessa gånger. Tvingat mig att slappna av och andas lugnt varje gång. Och likadant vid plötslig smärta, att försöka slappna av och därigenom tvinga ner smärtan. Jag har tillräcklig smärtlindring genom Dolcontin, men ibland kan det hugga till utan förvarning ändå, och då hjälper det mig att tvinga mig själv till lugn.

About Kenth

Fick diagnosen Multipelt Myelom 1998. Är trots det fortfarande i livet och mår för det mesta rätt så bra. Diagnosed with Multiple Myeloma in 1998. Still alive and sometimes feeling well. I'm just happy to be here! / Kenth

Posted on 30 september, 2015, in Hälsa. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera gärna vad du tycker!

