Försämrad diagnos 2016-05-20

Idag har jag varit på läkarbesök på Karolinska Universitets Sjukhuset i Solna, och fick veta vad jag sedan många år varit beredd på; att förr eller senare avtar och upphör mediciner att fungera för oss med myelom.

Jag har tagit Revlimid i många år, faktiskt redan innan den hade fått fullständigt klartecken inom EU. Den har varit mycket effektiv, men den har även några störande och jobbiga biverkningar; svettningar, dimsyn, neuropati (nervpåverkan), kramper och smärtor i armar och händer. Det är vad jag haft under dessa år. Det är i alla fall vad jag kommer på just nu. Skulle jag öppna bipacksedeln och läsa den kan jag bocka av fler, men de kan lika gärna bero på grund av någon av mina andra mediciner.

Den så kallade M-komponenten är fortsatt hög, och trots att jag gjorde ett påtvingat uppehåll under hösten förra året och i december återupptog behandlingen med Revlimid, så har inte värdena återgått till de tidigare låga värdena utan fortsätter vara för höga.

Därför måste jag sluta med Revlimid och istället börja med Velcade.

Jag fick Velcade under senhösten 2005 och vintern 2006 i injektioner på KS Solna. När det återstod bara en vecka med de sista två behandlingarna var jag så sjuk att jag blev inlagd akut, och fick inte de sista injektionerna. Jag var fullständigt kraftlös och svag, och efter fyra dygn hade jag återhämtat mig så pass att jag skrevs ut. I juli det året var brorsan och jag till våra släktingar i Jämtland en vecka, och torsdagen den 31 augusti flyttade jag från Vällingby till det betydligt mer stillsamma och tystare Grimsta, och här trivs jag mycket bra.

Nästa vecka börjar min nya behandling, men det är lite skillnad mot förr. Det blir bara en injektion Velcade per vecka och jag ska ta några ytterligare mediciner. Två tar jag redan som komplement i behandlingen med Revlimid. Det är Betapred (kortison) och Bactrim Forte, som är mot luftvägsinfektioner. De nya är Sendoxan som jag tagit förr, och Valaciclovir som förebygger bältros.

Inför den nya behandlingen gjordes också en längd och vikt koll. Jag är absolut inte längre 1,85 m lång. Det har jag inte varit sedan 1998 då skelettet började påverkas av cancern, men att jag inte längre är ens 1,60 m som jag varit de senaste åren utan bara ca 1,56 m det är lite jobbigt att få veta… Jag blev så överraskad av dagens besked och om min längd att jag inte längre minns min vikt. Det får jag kolla nästa vecka på onsdag då jag åker tillbaka till KS Solna och får den första injektionen av Velcade.

About Kenth

Fick diagnosen Multipelt Myelom 1998. Är trots det fortfarande i livet och mår för det mesta rätt så bra. Diagnosed with Multiple Myeloma in 1998. Still alive and sometimes feeling well. I'm just happy to be here! / Kenth

Posted on 20 maj, 2016, in Hälsa. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera gärna vad du tycker!

