Födelsedag

Idag är min födelsedag. Jag blir 62 år och jag kunde inte alls föreställa mig det för 18 år sedan. Det jag då läste på Cancerfonden skrämde mig. Myelom var en cancersjukdom jag aldrig hade hört talas om och de flesta som insjuknar lever mellan 3 till 5 år.

Det var alltså för 18 år sedan och mycket har hänt sedan dess. Verkligen mycket.

Nya läkemedel som Velcade fick jag intravenöst på KS Solna vintern 2006 och därefter igen sommaren 2016. Men Velcade kunde inte längre hjälpa mig förra sommaren.

Under 2016 och under vintern i år har sammanlagt 6 st cytostatika inte hjälpt mig efter en tid och då har man gett mig en ny. Tyvärr har ingen av dem längre hjälpt då immunförsvaret vant sig vid dem. 

Nu är jag i ett studieförsök om en sjunde medicin. Eller inte egentligen medicinen, utan sättet den ges på och även den betydligt mindre dosen. 

Jag skriver mer om detta nästa gång.

About Kenth

Fick diagnosen Multipelt Myelom 1998. Är trots det fortfarande i livet och mår för det mesta rätt så bra. Diagnosed with Multiple Myeloma in 1998. Still alive and sometimes feeling well. I'm just happy to be here! / Kenth

Posted on 21 juni, 2017, in Hälsa. Bookmark the permalink. 7 kommentarer.

  1. Kolossalt uppmuntrande med din livshistoria för alla oss andra som undrar hur det ska gå för oss själva eller dem som står oss nära! Och jag beundrar din positiva ton, även när allt egentligen är ganska förfärligt. Och grattis på födelsedagen lite i efterskott!

    • Barbro, tack! Som du kanske märkt har jag inte skrivit något här på ett bra tag. Jag har varit upptagen med cancer behandlingen och inte orkat göra så mycket längre. Jag behandlas sedan maj/juni med en låg dos Daratumumab och jag måste även ta två sprutor i veckan av Retacrit som ökar mängden röda blodkroppar, och jag har några gånger fått blodtransfusioner då mina värden inte varit bra. Jag har ont i vänster sida men ibland smärtar det mindre.
      Hälsningar, Kenth

  2. Tack för att du delar din historia med oss. Jag hade kollat din blog ett par gånger, nu blev jag glad att läsa din uppdatering, och håller tummarna för att nya mediciner fungerar som de ska och grattis på födelsedagen i efterskott.

    • Tack Hasse!
      Jag har tyvärr inte kunnat ägna mig åt bloggen så som jag velat, beroende på hur jag mår. Och det är jobbigt då jag verkligen vill.
      Jag hjälps av den nya medicinen Daratumumab, cancervärdet (M-komponenten) minskar gradvis men det går långsamt. Långsammare än önskat. Så länge som Dara trots allt hjälper kommer jag fortsätta få den.
      /Kenth

      • Underbart att läsa dina rader och höra att den nya medicinen hjälper, jag hoppas att du mår väl, ta hand om dig.
        /Hasse

  3. Har du testat strålbehandlingen
    Det hjälper riktigt!

    Har du några placmacytoma?

    Hur gick med bendamustin?
    8
    Vilka smärstillande använder du ?

    Fortsätter du med blodtransfusioner?

    • Hej X,
      Jag har fått strålbehandling sedan november 1998 och under många år. Faktiskt så mycket att jag inte längre får strålbehandling. Större delen av ryggraden har bestrålats, nacken, höger höft samt höger axel.
      Bendamustin är en av de 6 cytostatika jag fått sedan maj/juni förra året som tyvärr inte längre hjälper, och därför får jag sedan slutet av maj i år Daratumumab i ett testförsök. Det ges annars som dropp under ca en timmes tid, men jag får i stället avsevärt mindre dos i en spruta som injiceras under huden på magen. Och en tablett (minns inte namnet) som jag tar en stund före detta samt två Alvedon. Först tas blodprover, blodtrycket, min kroppstemperatur och ibland EKG.
      Som smärtstillande tar jag bara Dolcontin och dosen/dygn är tillräcklig. Den har minskat lite pga att Daratumumab hjälper mot cancern. Som reserv kan jag ta riktigt Morfin 10 mg tablett. Hittills har jag bara behövt ta extra Morfin ca fem/sex tabletter i år.
      Jag har kanske en ovanlig inställning till smärtlindring; att jag vill inte ha mer än absolut nödvändigt och vill kunna känna om något blir värre i kroppen, än så hög dos att jag inte känner någon smärta alls.
      Blodtransfusioner kommer jag nog behöva även i fortsättningen, men för tillfället är mina blodvärden tillräckligt bra pga att jag tar Retacrit själv hemma varje vecka.
      Hälsningar, Kenth

Kommentera gärna vad du tycker!

